Friday, September 16, 2011

Ushahidi – teknologiaa, joka pelastaa ihmishenkiä

Joskus tuntuu, että teknologia vain vaikeuttaa elämää. Onko tuttua: uutta puhelinta on rasittavaa opetella käyttämään. Digiboksi reistailee taas. Ja työpuhelin herättää kuudelta sunnuntaiaamuna makeimmasta unesta muistuttaen maanantain suunnittelupäivästä. (On käynyt mielessä, että tuon toiminnon kehittäjän täytyy olla ihmisvihaaja.)

Mutta sitten on myös uutta teknologiaa, joka oikeasti pelastaa ihmishenkiä, asettaa edellä mainitut valitukset perspektiiviin ja muistuttaa, että teknologian pitäisi olla olemassa siksi, että se auttaa ihmisiä.

Kuvittele tapa, jolla ihmiset kaikkialla maailmassa voisivat kertoa, mitä heille tai heidän ympärillään on tapahtunut katastrofitilanteessa. Keinon pitäisi olla helppo, jotakin sellaista, mitä kaikki pääsevät käyttämään ja sen pitäisi olla käytettävissä ympäri maailman. Tieto päivittyisi kymmenessä  minuutissa internetiin, josta sitä voisi tarkastella älypuhelimella tai tietokoneella mistä päin maailmaa tahansa.

Se keino on tietenkin  jo olemassa: Ushahidi.

Ushahidi on swahilia ja tarkoittaa todistajanlausuntoa.

Palveluun voi lähettää tietoa tavallisesta kännykästä tekstiviestillä. Älypuhelimella voi lähettää myös kuvia ja videoita, tietokoneella laajempia raportteja. Twitter käy myös. Ushahidissa käytetään avointa lähdekoodia ja palvelun voi ottaa käyttöön kuka vain sitä tarvitsee.

Ushahidi kehitetiin Keniassa tilanteessa, jossa vuoden 2008 vaalit olivat johtaneet laajoihin väkivaltaisuuksiin. Ushahidin kautta tavalliset ihmiset ja avustusjärjestöt saivat tarkkaa ja luotettavaa tietoa tapahtumista (joista media pitkälle vaikeni tai raportoi hyvin hitaasti).

Ushahidista on ollut apua monissa katastrofeissa, kuten Haitin tuhoisassa maanjäristyksessä, Pakistanin tulvissa http://pakreport.org/ushahidi/ sekä mm. sikainfluenssaepidemian ja arabikevään tapahtumien raportoinnissa. 

Haitissa Ushahidin avulla kyettiin kertomaan, missä vielä oli eloonjääneitä raunioiden alla ja antamaan tämä tieto pelastajille. Upeaa. Katso video! http://www.youtube.com/watch?v=huQpn0D0eK4

Katastrofitilanteen alkuvaiheessa on erittäin tärkeää - ja yleensä myös erittäin vaikeaa - saada tietoa siitä, mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut, millaista apua ihmiset tarvitsevat ja missä he ovat. Tässä on Ushahidin kauneus. Kun tapahtumapaikalta saadaan lähetettyä tarpeellista tietoa avustusjärjestöille ja kun tieto on keskitetysti paikassa, josta kaikki voivat sen saada, säästytään aikaa vieviltä tiedonhakumatkoilta ja apua saadaan sitä tarvitseville nopeammin.

Ushahidi on ollut käytössä monissa vaaleissa, raportoinnin apuna tavallisille ihmisille, ja sitä tullaan hyödyntämään myös mm. Liberian tämänsyksyisissä presidentinvaaleissa. http://blog.ushahidi.com/index.php/2011/09/14/sms-and-liberia-a-love-story/

Usein ihmiset tuntuvat ajattelevan, että kun kyse on verkosta – kaikesta sellaisesta jotenkin teknisestä, johon liittyy tietokoneita ja internet – asiat jotenkin vain automaattisesti tapahtuvat. Näin ei kuitenkaan ole. Tämäkin ala on varsin työvoimavaltaista ja vaatii näppäimistön naputtelua, aikaa ja ajattelua. Pitää siis muistaa myös ihmiset Ushahidin takana. http://www.ushahidi.com/about-us Heitä on monelta alalta, ihmisoikeuksista ohjelmistoasiantuntijoihin. Ushahidia kehittävät myös vapaaehtoiset pääosin Afrikasta, mutta myös Euroopasta, Etelä-Amerikasta ja Yhdysvalloista.

Tämä oli teknologia-sarjani kolmas kirjoitus. (ykkönen ja kakkonen)

Aurinkoista syksyä
Ulla

No comments:

Post a Comment